sunnuntai 17. heinäkuuta 2011

Kisaraportti Kemora 2-3.7

Saavuin Kemoran radalle vasta perjantaina puolen päivän aikaan ja tarkoitus oli ajaa vain iltapäivän kaksi harjoitusta jos keli säilyisi kuivana. Aikaisemmin olin tällä kaudella ajanut Kemorassa vain toukokuun alkupuolelle, mutta yleensä olen löytänyt täällä hyvän ajorytmin melko nopeasti, joten en ollut huolissaan vauhdin löytymisestä. Ajoin treenit vanhoilla renkailla ja pääsin jälkimmäisellä setillä jo oman ennätyksen alle. Vauhti lupaili hyvää kisaa jos vain ajettaisiin kuivalla, kun sateenuhka tuntui olevan kokoajan päällä. Perjantai-iltana saatiinkin oikea monsuunia ja sen verran häiritsi jopa varikkoteltassa, että rengastyöt ja muu pyörän viimeistely piti jättää lauantaiaamuun.

Aika-ajot lauantai
Aamupäivisin olen aina ollut vauhdillisesti parhaimmillaan ja sama kaava toistui ensimmäisessä aika-ajossa. Ilman nopeampien vetoapua sain ajettua uudeksi omaksi ennätykseksi 1.10.969. Ajo oli kaukana rennosta, mutta väkisin runttaamallakin tuli kelvollinen aika joka riitti tässä vaiheessa kolmanteen ruutuun.
Toiseen aika-ajoon vaihdoin uuden takarenkaan kovemmalla seoksella ihan vaan kokeillakseni millainen sen tuntuma olisi kisan rengasvalintaa ajatellen. Iltapäivällä lämpötila nousi sellaisiin hellelukemiin, että aikojen parannusta tuskin olisi tiedossa. Ajoinkin vaan 5 kierrosta rengasta testaten ja tulin varikolle katsomaan miten lujaa muut ajoivat. Kärjenosalta ei ajat juurikaan muuttunut ja vain Riihiniemi pystyi parantamaan aikaansa, mutta sekään ei muuttanut lähtöjärjestystä.

Lähtöjärjestys SBB:
1. Vesa Korpi
2. Mikko Riihiniemi
3. Petri Kaisanlahti
4. Veli-Matti Rantanen

Kisa sunnuntai
Kisajärjestäjillä oli ilmeisesti kello hieman etuajassa, koska puolet kuskeista myöhästyi sisäänmenokierrokselta. Eipä tarvinnut yksin odotella varikonportilla, että toiset pääset lähtemään lämmittelykierrokselle. Muuta haittaa yhden kierroksen väliin jäämisestä ei ollut kuin se, että en päässyt tekemään starttiharjoitusta ollenkaan. Starttiharjoituksen puute kostautuikin lähtövaloissa. Yleensä lähdöt ovat onnistuneet hyvin, mutta nyt onnistuin keulimaan ykkösellä pyörän pystyyn ja sama kuvio toistui kakkosellakin. Kuin ihmeenkaupalla menetin vain yhden sijan lähdössä vaikka kauniisti sanottuna se meni täysin metsään. Riihiniemi pääsi kärkeen ja näyttikin saavan hieman eroa. Riihiniemen hyvä alku kuitenkin loppui jo toisella kierrokselle nelosmutkaan tultaessa, kun perä näytti luistavan alta ja mies meni nurin. Oma ajo kulki kohtuullisesti ja ajelin Rantasen perässä kytäten ohituspaikkaa. Jonkun verran ollaan treenailtu Rantasen kanssa ja jaetaan varikkoteltta kisoissa. Kumpikin tiesi toisen vahvuudet ja heikkoudet, joten helpolla ei ohitus onnistuisi. Neljänneltä kierrokselta alkaen, jotain omituista tapahtui omassa ajossa tai pyörässä, mutta varsinkin pitkillä suorilla kaikki muut menivät selkeästi nopeampaa. Mitään syytä en keksinyt kisan aikana (tai sen jälkeenkään), mutta kierrosajat vaan huononivat 0.5-1s alun vauhdista. Nurmi ja Westergård menivät heittämällä ohi pääsuoralla ja en pystynyt hitaammilla osuuksilla tarpeeksi kuromaan eroa umpeen. 9:llä kierroksella sattui kilpalumppanin harmittava kaatuminen ja kisa keskeytettiin punalipulla. Koska kierroksia oli ajettu tarpeeksi uusintastarttia ei enää tullut ja lopputulokseksi jäi omalta osalta viides sija. Sijoitusta ajatellen kisan keskeytys auttoi minua, sillä Enlund ahdisti perässä kokoajan. Oma ajo ei ollut kisassa parhaalla mahdollisella tasolla, joten viides sija oli hyvä suoritukseen nähden.
Kisan jälkeen tarkistin Chronosta huippunopeudet ja pääsuoralla vauhti oli noin 20 km/h hitaampaa kuin normaalisti sekä paluusuoralla puuttui 10 km/h. Seuraavaan kisaan pitää saada kuskin ajovire hiottua huippuunsa, että pääsisi haastamaan kärkikuskit todenteolla.

Lopputulokset SBB:
1. Vesa Korpi
2. Veli-Matti Rantanen
3. Sami Nurmi
4. Johan Westergård
5. Petri Kaisanlahti

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti