sunnuntai 24. heinäkuuta 2011

Kisaraportti Alastaro 23.7

Ennen Alastaron kisaa pidin pari viikkoa lomaa koko RR-touhusta, että sai alkukauden kisaväsymyksen karistettua hartijoilta. Homma toimikin hyvin ja mies oli ajointoa täynnä jo perjantain treeneissä. Treeneissä en vielä hätyytellyt omaa ennätysvauhtia, mutta ajoinkin kuluneilla renkailla. Tiesin aika-ajo- ja kisavauhdin paranevan reilun sekunnin verran kun vaihdan uutta kumia alle, joten ei huolta sen suhteen. Ylimääräistä latausta toi myös se, että nyt olisi viimeinen hetki ajaa voitosta tosissaan tällä kaudella, sillä en ole koskaan ajanut Räyskälässä tai Motoparkissa. Alastarosta on muutenkin tullut ikään kuin kotikisa, kun matkaa radalle on "vain" 100 km.

Aika-ajot lauantai
Sateenuhka painoi päällä koko aamun joten lähdin ratavarikolle hyvissä ajoin, jotta olisin ensimmäisten joukossa radalla. Hyvä aika piti saada heti ensimmäisten kierrosten aikana, kun rata oli vielä kuiva. Lähdin radalle Rantasen perään kun tiesin treenien perusteella hänen ajavan hieman minua nopeampaa. Peräkanaa ajettiinkin pari kierrosta kunnes tuli ensimmäiset ohitettavat ja siinä vaiheessa jäin hieman hyvästä vetoavusta. Omin avuin sain ajettua nopeimmaksi ajaksi 1.22.234, joka riittikin toiseen sijaan. Kun aika-ajoa oli ajettu noin 10-12 minuuttia, niin sadekuuro tuli päälle ja sen myötä ei tarvinut enää odottaa kenenkään parantavan aikoja. Toinen sija tuli ensimmäisen aika-ajon jälkeen ja erot taaksepäin olivat yllättävän suuret, joten lupaili hyvää kisaa ajatellen. Toiseen aika-ajoon en lähtenyt ajamaan ollenkaan, kun rata oli vielä osittain märkä ja ajat tuskin paranisivat. Suuria muutoksia ei tullut toisen aika-ajon jälkeenkään ja lähtöpaikaksi jäi toinen ruutu.

Lähtöjärjestys SBB:
1. Veli-Matti Rantanen
2. Petri Kaisanlahti
3. Sami Nurmi
4. Jani Front

Kisa lauantai
45 minuuttia ennen kisastarttia tuli muutamia vesipisaroita, mutta rata ei vielä kastunut. 30 minuuttia ennen starttia sitten taivas repesi kunnolla ja alkoi älytön kiire vaihtaa sadekelin renkaat alle ja ruuvata pyörän säädöt kohdalleen. Sain onneksi rekrytoitua pari apulaista rengasrumbaan varikolta ja ehdin kuin ehdinkin kauhealla hässäkällä ajamaan vielä pari lämmittelykierrosta. Jos olisin myöhästynyt yhden minuutin enemmän, niin olisi jäänyt tutustumiskierrokset ajamatta kokonaan. Sade yltyi kuitenkin todella paljon juuri kun oltiin järjestäydytty lähtöruudukkoon ja tuomaristo päätti siirtää kisastarttia hieman eteenpäin. Takaisin varikolle odottamaan uutta lähtöaikaa ja tekemään viimeiset sadekelin säädöt pyörään, joita ei ehtinyt ensimmäisellä yrityksellä tekemään.
Vettä satoi edelleen reilusti kun lähdettiin uusintalähtöön. Sade ei oikeastaan edes haitannut minua, kun kisalataus oli niin korkealla. Lähtö onnistui ihan nappiin ja pääsin heti kärkeen ensi metreistä alkaen. Oma kisataktiikka oli ajaa kaksi ensimmäistä kierrosta todella varovaisesti ja sen jälkeen alkaa kiristämään vauhtia kelin rajoissa. Taktiikka toimi täydellisesti siihen asti kunnes toisella kierroksella lähdin kiihdyttämään viimeisestä mutkasta pääsuoralle. Kun vaihdoin kakkoselta kolmoselle kuuluu laatikosta ikävä rusahdus, mutta siinä vaiheessa ei vielä ollut ongelmaa. Pääsuoran päässä sitten tulikin heti ongelmia oikein reilusti, kun en saanut vaihdettua vaihteita pienemmälle. Vaihteensiirtäjä oli ilmeisesti saanut kipeää ja aina kun nostin pienempää vaihdetta sisään, niin vaihdekiksi jäi yläasentoon jumiin. Tästä eteenpäin koko kisa olikin pelkkää kruisailua ja välillä menikin puoli kierrosta pelkällä nelosvaihteella. Porukkaa alkoi lappaa ohi vasemmalta ja oikealta, kun kamppailin vaihteiden kanssa. Yllättävän hankalaa jarruttaa mutkaan kun ei ollut moottorijarrua ollenkaan ja mutkasta ulos kiihdyttämisestä ei voinut edes puhua liian isoilla vaihteilla. Kisan ensimmäinen kierros (lähtö mukaan lukien) oli minulla vain reilun sekunnin hitaampi kuin mitä rikkinäisellä pyörällä pystyin parhaimmillaan ajamaan. Tiedän että olisi pystynyt hyvin helposti ajamaan 3-4 sekuntia nopeampia kierroksia toimivalla pyörällä ja silloin lopputulos olisikin ollut jotain ihan muuta. Turhaa jossittelua kuitenkin. Tällä kertaa motorsportti taas osoitti miten pienestä onnistuminen ja epäonnistuminen on kiinni. Ensi kertaan uudella sisulla...

Lopputulokset SBB:
1. Vesa Korpi
2. Jani Front
3. Niclas Nyström
4. Johan Westergård
5. Harri Loponen
6. Petri Kaisanlahti

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti