maanantai 29. elokuuta 2011

Kisaraportti Motopark 27.8

Harvinainen viikko Suomen kokoisessa maassa, kun pääsin viikon sisällä korkkaamaan kaksi minulle täysin uutta rataa, viikko sitten Räyskälä ja nyt Motopark. Olipahan taas alkuun vaikeaa päästä sinuiksi uuden radan kanssa. Rataprofiili poikkeaa täysin muista Suomen radoista korkeuserojen ja nopeiden ajattavien mutkia takia. Taas tuli käytyä nopea ja intensiivinen oppimisprosessi läpi, mutta en ollut kovin luottavainen että se riittäisi kovin korkealle kisassa. Varsinkin tämä rata tuntui olevan sellainen, ettei aikojen parantamiseen ole oikotietä. Vaatii paljon treeniä, että kaikki niksit löytyy ja että kellokin alkaisi tykkäämään ajosta.

Aika-ajot lauantai
Treeneissä ei vielä kovin hyviä kierrosaikoja syntynyt, mutta koko ajan oli tuntuma, että reilusti kovempaa voisi mennä jos vain saisi kaikki sektorit kohdalleen samalla kierroksella. Ensimmäiseen aika-ajoon hyvillä mielin ajamaan omaa ennätystä uusille sekuntiluvuille. Hirveä ruuhka koko aika-ajon ja vaikka hain pari kertaa varikon kautta vapaata rakoa, niin sellaista ei vaan löytynyt millään. Nopeuserot olivat aika isoja radalla, mutta ohittaminen oli minulle vaikeaa tai ainakin siinä meni sen kierroksen hyvä aika ohi. Ensimmäisestä aika-ajosta tuloksena 7. sija, joka tuli osittain hitaampian perässä ajellen. Aika oli pettymys ja olinkin varma, että sijoitus huononee toisessa aika-ajossa jos ei parannusta löydy.
Toiseen aika-ajoon intoa täynnä pienten päiväunien jälkeen. Taas oli radalla ruuhkaa ja jokaisen nopean kierroksen aikana eteeni sattui hitaampia kuskeja takalenkillä tai hevosenkengän mutkissa. Aikaa paloi aina 1-2s ylimääräistä ja lopulta ajoin vain saman ajan kuin ensimmäisessä sessiossakin. Sijoitus tippui lopulta lähtöruutuun 11.

Lähtöjärjestys SBB:
1. Antti Kärkkäinen
2. Osmo Räisänen
3. Sami Nurmi
4. Harri Hotti
11. Petri Kaisanlahti

Kisa lauantai
Lähtöpaikka takasi sen, ettei tulisi tylsää kilpailua, vaan sijoituksista joutuisi taistelemaan ruutulipulle saakka. Olihan se mielenkiintoista katsella lähtöruudukossa edessä olevaa kymmentä pyörää ja miettiä miten niistä mennään ohi ensimmäisissä mutkissa.Sain kohtuullisen lähdön ja pääsin ensimmäiseen mutkaa noin sijalla 5-6. Toisessa mutkassa olin törmätä Korven perään, joka taittoi suoraan eteen ulkopuolelta. Jouduin väistämään ja samalla vauhti tippui sen verran, että Immonen pääsi kuittaamaan edelle 3. mutkaan. Seuraavien parin kierroksen aikana ohitin ensin Immosen ja sitten Korven samassa paikkassa eli pitkän suoran jarrutuksessa. Valitettavasti siinä vaiheessa kärkinelikko oli ehtinyt jo 5-6 sekuntia karkuun eli nyt taisteltiin enää sijoista 5-7. Noin kisan puolivälissä tein pienen virheen avauksessa lähdettäessä pitkälle suoralle ja se kostautui heti suoran jarrutuksessa, kun Immonen pääsi ohittamaan. Loppukisan ajoin Immosen perässä ja vaikka tunsin olevani nopeampi oikeastaan kaikkialla muualla paitsi pitkällä suoralla ja lähtösuoran kiihdytyksessä, niin ohi en vaan päässyt. Kävin useaan kertaan rinnalla, mutta ohitus olisi pitänyt tehdä aika suurella riskillä ahtaaseen rakoon. Halusin päästä maaliin enkä kilkata kaveria pihalle, ja vaikka helpolla en päästänyt Immosta, niin sijoitukseksi jäi lopulta 6. Sijoitus oli ihan tyydyttävä lähtöpaikkaan nähden ja taas oli hyvät väännöt kilpakumppaneiden kanssa, joten kokonaisuutena kauden viimeinen kisa oli hyvä.

Lopputulokset SBB:
1.  Antti Kärkkäinen
2. Osmo Räisänen
3. Sami Nurmi
4. Miitri Suhonen
5. Olli Immonen
6. Petri Kaisanlahti

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti