sunnuntai 21. elokuuta 2011

Kisaraportti Räyskälä 20.8

Räyskälä oli ratana minulle uusi tuttavuus, joten ei ollut minkäänlaisia ennakko-odotuksia miten ajo siellä kulkisi. Ennakkoon kaikki vaan pelotteli radan huonosta kunnosta ja kapeudesta. Kyllä ensimmäinen harjoitus radalla olikin pienoinen shokki. Miten ihmeessä "jalkakäytävillä" voidaan ajaa kilpaa? Miksi radassa on isoja reikiä siellä täällä? Ja miksi ihmeessä radan läpi kasvaa heinää? Perjantaina oli vain kolme 20 minuutin treenisettiä, mutta siinä ajassa ehti radan töyssyt "tasottua" ja reiät oppi kiertämään. Viimeisen harjoitussetin jälkeen rata alkoi tuntumaan mielenkiintoiselta haasteelta ja ajamisesta alkoi jopa nauttimaan. Vähäisen treenin takia kisasta tulisi varmasti mielenkiintoinen.

Aika-ajot lauantai
Ensimmäiseen aika-ajoon reilusti bensaa tankkiin, että voisi ajaa koko 20 minuutin aika-ajon ikään kuin ylimääräisenä treeninä. Menin ajoissa portille odottamaan, että pääsin ensimmäisenä radalla ja ajamaan omaa ajoa muutaman kierroksen ennen pahinta ruuhkaa. Ehdin ajaa 5 kierrosta puhtaalla radalla, kunnes sain edellä menevän letkan kiinni ja päätin tulla ratavarikolle odottamaan uutta ajorakoa ja mahdollisuutta päästä nopeampien perään vetoavun toivossa. Tyhjää tilaa ei radalta tuntunut löytyvän, joten lähdin vain ajamaan treeniajoa loppu ajaksi. Oli pienoinen ja miellyttävä yllätys, että olin kuudes ekan aika-ajon jälkeen.
Toiseen aika-ajoon lähdin taas treenimielessä reilusti bensaa tankissa. Menin radalle toisena heti ensimmäisen aika-ajon nopeimman ajan ajaneen Olli Immosen perään. Tarkoitus oli hyödyntää vetoapua ja löytää uusia ideoita omaan ajoon. Immosella tuntui olevan hieman liikaa yritystä kun ensimmäisellä kierroksella hän ajoi käytännössä joka kurvin hieman pitkäksi. Toisella kierroksella hänellä menikin jo hieman reilummin pitkäksi kiitotielle ja päätin mennä ohi ja keskittyä omaan ajoon. Itsekin etsin mahdollisimman myöhäisiä jarrupaikkoja ja kerran piti käydä nurmikolla kääntymässä. Ajo tuntui hyvältä ja sain ajettua pari nopean tuntuista kierrosta. Kun ajo alkoi tuntumaan liian hyvältä tulin pois radalta ettei innostu liikaa yrittämään. Lopulta ajoin vain 6 kierrosta ja päätin että se riittää tällä kertaa. Parhaaksi ajaksi sain 1.28.471 ja kun muutkin hieman paransivat vauhtiaan, niin lähtöpaikaksi tuli 8. Räyskälässä on lähtöruudukossa poikkeuksellisesti vain 3 kuskia rinnakkain, joten kolmannesta rivistä keskeltä lähtisin kisaan. 9:n parasta olivat ajoissa 1.5 sekunnin sisällä, joten varmasti tiukka kisa tiedossa.

Lähtöjärjestys SBB:
1. Miitri Suhonen
2. Olli Immonen
3. Sami Nurmi
4. Antti Kärkkäinen
5. Toni Torpakko
6. Vesa Korpi
7. Fredrik Enlund
8. Petri Kaisanlahti



Kisa lauantai
Koko kauden huonoin lähtöpaikka asetti omat haasteensa lähdön suhteen. Tiesin, että jos lähtö onnistuu normaaliin malliin, niin muutama paikka olisi helposti otettavissa ennen ekaa mutkaa.
Punavalo oli kohtuullisen lyhyt ja irtosin hyvin viivalta, eikä pyörä keulinut normaalia lyhyemmistä välityksistä huolimatta. Edeltä lähteneen rivin ohitin heti alkukiihdytyksessä. En halunnut ajautua ekan mutkan sumppuun ja valitsin ajolinjan ihan ulkoreunasta. Yllätyin miten aikaisin kaikki taittoivat ekaan mutkaan sisään ja yht'äkkiä minulla olikin aivan vapaa linja ulkoreunassa. Sisälinjalla kaikkien vauhti hiljeni ruuhkan takia ja pääsin kuin huomaamatta ohittamaan ulkokautta melkein koko porukan. Ainostaan paalupaikan Miitri Suhonen ehti edelleni.

Suhosella oli hyvä syöttö päällä heti kisan alusta asti ja jäin tasaisesti hieman joka kierroksella. Ajoin pari kierrosta kakkosena, kunnes Korpi tuli jarrussa ohi. Seurailin Korpea pari kierrosta ja hain koko ajan sopivaa ohituspaikkaa. Tunsin olevan selvästi Korpea nopeampi monissa paikossa rataa ja ohi piti päästä nopeasti, ettei Suhonen karkaisi liian kauas. Pari kertaa kävin jarrussa Korven rinnalla, mutta vanha ratakettu sulki linjan edestä. Hyvä taistelu kakkospaikasta päättyi valitettavasti Korven kaatumiseen maalin jälkeisessä oikeassa mutkassa. Uusi taistelupari odotti kuitenkin jo takana. Kierroksella 9 tai 10 tein pienen ajovirheen paluusuoran avauksessa ja pyörä keuli niin paljon, että jouduin hieman löysäämään kaasua. Paluusuoran jarrussa Kärkkäinen tulikin sitten helpohkosti ohi. Kärkkäisen perässä pystyin ajamaan kohtuullisen rennosti, mutta ohituspaikkaa ei vain tuntunut löytyvän. Omista pienistä ajovirheistä johtuen meidän välillä oli eroa välillä melkein sekunnin verran. Kahdella viimeisellä kierroksella päätin kiristää vauhtia niin paljon kuin pystyin ja pääsinkin hyvälle iskuetäisyydelle. Päätin jättää ohituksen lähtösuoran jarruun, kun siinä olin ollut hieman Kärkkäistä parempi koko ajan. Viimeisellä kierroksella suunnitellussa paikassa jarrutin Kärkkäisestä ohi radan toiseksi viimeiseen mutkaan. Yritin sulkea sisälinjaa viimeiseen mutkaan, mutta Kärkkäinen ajoi väkisin sisäpuolelle ja samalla törmäsi minuun. Oma pyörä nousi törmäyksestä pystyyn ja meinasin kaatua viimeiseen mutkaan kun jouduin väkisin kääntämään pyörän, etten mennyt nurmikolle. Maalin tulin kolmantena ja olo oli melkein kuin voittajalla hienojen vääntöjen jälkeen. Sai ajaa kunnolla mies miestä vastaan kisaa ihan alusta asti ja viimeisten mutkien kamppailu huipensi koko homman, vaikka se lopulta kääntyikin minun tappioksi. Elämäni paras kisa!


Lopputulokset SBB:
1. Miitri Suhonen
2. Antti Kärkkäinen
3. Petri Kaisanlahti

1 kommentti:

  1. Maalisuoran kohdalta katsottuna kisa oli vähintäänkin yhtä jännittävä kuin pyörän selässä!
    Tiukkaa vääntöä ja ajamisen riemua, niin sen pitääkin olla!
    Hienoa ja Onnea vielä kerran !


    terveisin taustajoukot

    VastaaPoista