torstai 19. toukokuuta 2011

HelRC ajoleiri Botniaring

13-15.5. Kolme päivää radankiertoa kylmissä ja osittain kosteissa olosuhteissa. Ensimmäinen ajosetti meni taas Botnian pomppuihin ja uuteen kolmosmutkassa olevaan hyppyriin totutellessa. Routa oli nostanut kolmosmutkan avaukseen radan leveydeltä menevän töyssyn, josta välillä hyppäsi pyörän molemmat renkaat ilmaan. Pomput tuntuivat muutenkin valtavilta varsinkin, kun viikkoa aiemmin olin ajamassa Kemoran sileällä radalla. Kummasti töyssyt taas tasottuivat toisesta ajokerrasta alkaen ja kohta niihin ei edes kiinnittänyt huomiota. Perse ylös penkistä ja enemmän hanaa vaan.

Jonkinlaista kehitystä oli tapahtunut vuoden takaiseen Botnian reissuun nähden, kun jo perjantaina vauhti oli sekunnin verran parempaa kuin oma edellinen ennätys. SBB:ssä tosin tuolla vauhdilla ei vielä kovin korkealle nousta tuloksissa, mutta suunta selkeästi oikea. Jalat pysyi tukevasti maan pinnalla, kun SBB:n kärkiukkoihin kuuluva Vesa Korpi paineli parhaimmillaan radalla reilut 3s nopeampia kierrosaikoja.

Lauantaina oli vuorossa kerhon sisäinen 7:n kierroksen kilpailu. Toiset panostivat siihen enemmän ja toiset vähemmän. Muutamilla näytti olevan uudet kumitkin alla. Itsellä oli kisassa alla todellinen sliksi takarenkaana, kun ei edes kulutusmerkkejä enää näkynyt. Otin koko homman ihan vaan lähtöharjoituksen kannalta ja totutteluna ajamaan tiiviissä ryhmässä. Lähdössä ja ekan kierroksen aikana ohitin pari-kolme pyörää. Kisan kuluessa kaksi taisi mennä minusta uudelleen ohi ja lopputulos oli ilmeisesti 11. Sen verran kisafiilis toi lisävauhtia, että ajoin viikonlopun nopeimman aikani kisassa vaikka renkaat olivat siinä vaiheessa huonoimmillaan.


Sunnuntaiaamuun sai herätä pienessä tihkusateessa ja kun lämpötila oli n. 5 astetta, niin ajohalut eivät olleet kovin korkealla. Siinä vaiheessa toivoin reilumpaa sadetta, että saisi kunnon märänkelin treenin alle uudella pyörällä. Sade ei juuri lisääntynyt, mutta radanpinta oli riittävän märkä, joten sateiset alle ja menoksi. Rata alkoi kuitenkin nopeasti kuivumaan kahden ensimmäisen lyhyen ajosetin jälkeen. En halunnut tuhota sateisia liian kuivalla radalla, joten lopulta ehdin ajaa vain n. 15 kierrosta märällä radalla. Sain hieman testattua pyörän sadekelin säätöjä, joten seuraavalla kerralla sateen sattuessa ei tarvi ihan nollasta aloittaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti