tiistai 31. toukokuuta 2011

Kisaraportti Botniaring 28 - 29.5

Sääennusteita tuli seurattua tarkasti koko viikko ennen kisaa ja kosteaa keliä oli luvassa. Perjantain treenit päästiin ajamaan kuivalla ja vauhti paranikin mukavasti kisan lähestyessä. Pääsin jo sekunnin päähän tavoittelemastani kuivan kelin kisavauhdista vaikka ajoin lähes loppuunajetuilla renkailla.

Aika-ajot
Lauantaiaamuun herättiin sateessa. Olin ajanut sateella vain 15 kierrosta tänä keväänä, joten mitään käsitystä omasta vauhdista sateella ei ollut. Ensimmäiset aika-ajot meni sateella ajamiseen tutustuessa ja olikin yllätys kun oma nimi oli kolmannella sijalla session päätyttyä. Varovaisesti oli siis muutkin aloittaneet kosteassa kelissä.

Toiseen aika-ajoon oli tarkoitus lähteä kiristämään vauhtia ja kokeilla vähän eri ajotyylejä, että löytyisi Kawalle sopiva tyyli sateelle. Pääsinkin hyvään rytmiin ilman liikaa puristamista ja vauhti paranikin kierros-kierrokselta. Kun ajo alkoi tuntumaan liian hyvältä, niin päätin tulla varikolle, ettei lipsahda nurin liiasta yrityksestä. Vauhti oli parantunut n. 1.5s ensimmäiseen aika-ajoon nähden ja sijoitus säilyi 3. ruudussa.

Lähtöjärjestys SBB:
1. Vesa Korpi
2. Fredrik Enlund
3. Petri Kaisanlahti
4. Sami Nurmi

Kisa
Alunperin kisa oli tarkoitus ajaa lauantaina päivän viimeisenä lähtönä. Kisa päätettiin siirtään sunnuntaille, kun Supersport B lähdössä radalle levisi öljyä, eikä sitä sateella saatu puhdistettua pois. Tuli yksi ylimääräinen yö jännittää millaisessa kelissä päästään kisa ajamaan. Itse toivoin sadetta kun olin päässyt kohtuulliseen vauhtiin jo aika-ajoissa.

Sunnuntaiaamu valkeni kirkkaassa kelissä, mutta sadetta oli luvassa myöhemmin päivällä. Kysymys olikin enää ehtiikö sade alkaa ennen päivän ensimmäisenä ajettavaa Superbike B lähtöä. Tunti ennen kisaa alkoi sataa tihuttaa ja sadekelin kisa näytti varmalta.

Normaalit valmistautumiset ennen kisaa ja mieheen sekä pyörään sopivasti lämpöä, että ollaan hereillä heti alusta asti. Ensimmäinen yllätys tuli jo lämmittelykierroksen toisessa mutkassa, kun perä lähti aivan yllättäen reiluun luistoon ja oli lähellä etten kaatunut. Pyörä tuntui käytökseltään aivan erilaiselta kuin aika-ajoissa. Pitoa ei tuntunut olevan edessä eikä takana. Arvelin renkaiden jäähtyneen liikaa portilla odotellessa ja hitaasti ajellessa ennen starttia. Minulla on tapana lämmittää sateisetkin hieman ja se taktiikka on toiminut hyvin, kun olen päässyt ajamaan kunnon vauhtia heti varikolta. Nyt odottelu kostautui ja pitäisi vain ajaa varovaisesti renkaat lämpimäksi kisan alussa.

Startti onnistui lähes täydellisesti ja irtosin hyvin viivalta. Ensimmäiseen mutkaan pääsin taittamaan helposti letkan kärjessä. Renkaiden pito-ongelmat takaraivossa yritin vaan ajaa keulilla rauhallisesti tunnustellen mihin suuntaan pito alkaisi kehittymään. Korpi tuli odotetusti nopeasti ohi ennen kuin ensimmäinen kierros tuli täyteen. Korpi ei kuitenkaan päässyt kovin paljoa karkuun ja ajoin jonkin aikaa kakkosena. Yritin kiristää vauhtia hiljalleen, mutta pyörä tuntui edelleen ihan erilaiselta kuin aika-ajoissa. Eturengas ei luistanut, mutta aliohjasi kokoajan ja en millään pystynyt ajamaan haluamiani linjoja. Takarengas taas luisteli jatkuvasti avauksissa. Riihiniemi, Kärkkäinen ja Nyström menivät puhtaasti ohi enkä pystynyt vastaamaan heidän vauhtiin ollenkaan. Viides sija piti olla kuitenkin ajettavissa jos mitään uusia murheita ei olisi tiedossa. Pari kierrosta ennen maalia sitten tulikin ylimääräistä ohjelmaa radan ensimmäisessä mutkassa. Avauksessa takarengas reiluun luistoon ja pieni high-sider heitti kuskin jalat ilmaan. Tipuin kuitenkin pyörän päälle ja selvisin pystyssä, mutta vauhtia en enää saanut pitkälle suoralle tarpeeksi. Nurmi ja Raimi menivät suoralla ohi ja sen verran karkuun, etten saanut heitä enää kiinni lopuilla kierroksilla. Maalissa 7. sija tuntui pettymykseltä, mutta onneksi selvisin kisasta pystyssä vaikka helppoa ei ollut sekään. Kisan jälkeen tarkistin rengaspaineet ja olivat 0,3 liian matalat siihen nähden mitä olisin halunnut niiden olevan. Taas tuli kuitenkin hyvää oppia tulevien sadekelin kisojen varalle ja lisää tietoa miten valmistautua kisaan oikein.

Lopputulokset SBB:
1. Vesa Korpi
2. Mikko Riihiniemi
3. Antti Kärkkäinen
4. Niclas Nyström
5. Sami Nurmi
6. Markus Raimi
7. Petri Kaisanlahti

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti